Kommissionen har publicerat en vägledning för Nordirlands- protokollet, där kan man läsa om hur landkoderna skall användas:
Det kan för många vid en första anblick uppfattas som en betydelselös förändring, men för många företag kan förändringen komma att kräva större insatser från företagens organisation. Det är snart bara en månad kvar, tills Britternas övergångsperiod löper ut.
Kortfattat så gäller att när Nordirland behöver särskilja från övriga Storbritannien, används landkoden ”XI” för Nordirland. Annars används ”GB”. När det gäller ursprungsregler utifrån dagens situation (utan frihandelsavtal), särskiljs inte Nordirland.
Guidance on the Use of GB and XI codes (Annex B) (tullverket.se)
Nyår kan innebära bråda tider för företagens IT- och tullavdelningar
För företagens IT- och tullavdelningar innebär förändringen i nuläget att koden behöver läggas till i företagens system, men i de snabba kast som vi säkerligen kommer att se i avtalsförhandlingar runt årsskiftet. Så kan den nya landskoden få besvärligare konsekvenser för företagen, om artikelursprung, dokumentation och i en del företags fall att hela tull- och ursprungsprocesser behöver ses över.
Liknande problematik redan idag för bl.a. Åland
Liknande problematik finns redan i Norden, där Ålands ”AX” och ”FI” hos många både stora som små företag används felaktigt.
Hamnar EU´s gräns i Irländska sjön eller riskerar Irland att återigen delas?
Utifrån övergångsavtalet skall EU´s gräns dras i Irländska sjön, mellan Nordirland och övriga Storbritannien. Något som inte längre är lika självklart, efter att Storbritannien till stor del satt övergångsavtalet ur spel genom att anta en ny lag så sent som i september.
Tongångarna från EU inför införandet av den hårt kritiserade lagen, var inte nådiga.
“Varför skulle EU ratificera ett nytt avtal med ett land som hotar att bryta ett avtal som inte ens är 12 månader gammalt?”
Läs: ”Med 3 månader kvar av övergångsperioden, antar Storbritannien den kontroversiella lagen om landets inre marknad efter Brexit”
Varför är det så viktigt var EU´s gränslinje dras?
För att förklara det behöver vi gå nästan hundra år tillbaka, till 1921. Då det ”Anglo-irländska avtalet” som avslutade det irländska frihetskriget slöts och de 6 nordliga distrikten blev Nordirland.
Konflikten upphörde egentligen aldrig, men tog ny fart igen i och med ”The troubles” 1968-1998. Under perioden dog över 3600 personer i stridigheterna mellan katoliker och protestanter, med IRA på ena sidan och Storbritannien på den andra.
Först 1998 nådde konflikten äntligen vägs ände när ”Långfredagsavtalet” slöts, avtalet gav fred med IRA.
Den infekterade gränsen mellan republiken Irland och Nordirland, kunde äntligen rivas.
Nordirlands befolkning har rätt att själva välja sin tillhörighet
Två av kärnpunkter i Långfredagsavtalet som haft stor påverkan i Brexit- förhandlingen, och som ledde till det sk. ”The Irish Backstop”. Är att gränsen mellan Irland och Nordirland revs samt avtalstexten ”Nordirlands tillhörighet skall avgöras av dess befolkning”. Det innebär att Nordirlands befolkning, genom en folkomröstning själva kan välja sin tillhörighet.
Med en ny gräns mellan Irland och Nordirland, är man rädd för att oroligheterna återigen skall blossa upp. Den Irländska industrin som till stor del inriktad på djurhållning, har utvecklats med fri rörlighet under 20 år. Vilket drastiskt riskerar att påverkas negativt med en ny gräns tvärs över ön.
Britterna är även rädda för att en gräns mellan Nordirland och övriga Storbritannien, riskerar att få den Nordirländska befolkningen att välja Irland och EU, framför att stanna kvar i det betydligt mindre handelsområdet ”Stor”britannien”.
Skottland har ju redan röstat om självständighet
Men utfallet i det valet blev nätt och jämnt att stanna, många anser dock att anledningen var Storbritanniens utfästelser om att Skottland skulle få fortsätta vara en del av EU… Skillnaden mot Nordirland, är dock att utan det brittiska parlaments godkännande kan Skottland inte lämna Storbritannien.
Tullkonsult på strategisk & operativ nivå
Med nästan tre decenniers erfarenhet i bagaget, från ett flertal olika roller och företag inom tull- och logistikbranschen.
Så är det en gedigen kompetens och erfarenhet, man får tillgång till via Tullkompetens AB.
För tillväxt i lönsamhet, med en internationell handel i ständig förändring. Krävs rätt kunskaper, rätt resurser och en förmåga att snabbt kunna anpassa sig. Tullkompetens levererar Senior kompetens och erfarenhet, från tre decennier med att utveckla tullogistik. En minst sagt strategisk kompetens, som saknas på rätt nivå i många företag.
