Ursprung - En av tulldeklarationens tre hörnpelare
Ursprung, framför allt vid export. Är troligen den av tulldeklarationens tre hörnpelare, där kunskapen ute på företagen är som lägst. På frågan ”Vad är Ursprung”, så får jag nästan uteslutande svaret ”Ursprungsland”.
Även på företag med både ett eller flera tillstånd till att få ange ”Gemenskapsursprung” vid export, företag som borde ha koll på sina tillståndskrav.
- Vad menas med ”Ursprung”, ur tullperspektivet?
För att svara på den frågan, behöver vi först reda ut tre viktiga begrepp som ofta förväxlas:
- Avsändningsland
- Ursprungsland
- Ursprungsstatus
- Vanliga problem kopplade till ursprung vid export?
- Exportören förväxlar ursprungsland och ursprungsstatus, samt saknar funktionalitet för att hantera båda i artikelregister och exportfaktur
- Exportören saknar bra ursprungsrutiner och kunskap om ursprungsreglerna
- Exportören saknar kunskaper om Ursprungskalkyl och Leverantörsdeklaration som förutsättningar för att kunna ange Gemenskapsursprung vid export
- Exportören saknar kunskap om ursprungstillstånden och de länder de gäller i
Avsändningsland
Är det land där varan avsänds ifrån, vilket kan vara viktigare än många tror. Inte minst på grund av att varan kan klassificeras olika beroende på var den avsänds från, vanliga exempel är cyklar, skruvar och muttrar där klassificeringen styrs av dess avsändningsland.
Ursprungsland
Är det land där varan har producerats, det är en obligatorisk uppgift både vid import, export och i de styrkande handlingarna som uppgiftslämningen skall baseras på.
Ursprungsland styr de ”Icke Preferentiella ursprungsreglerna” och används främst för handelsstatistik och restriktioner, de icke preferentiella ursprungsreglerna styrks med ursprungsintyget ”Certificate Of Origin” även förkortat ”COO”.
Ursprungsstatus:
Är en ”Preferentiell ursprungsregel” som används vid förmånsbehandling för att få tullfrihet eller tullnedsättning, genom att utnyttja ”preferenstull” vid importen i bestämmelselandet. Gemenskapsursprung styrks vid export med ”Deklaration om ursprung”, som beroende på tillstånd och bestämmelseland ser olika ut:
● Ursprungscertifikat: GSP, EUR och EUR-MED
Ursprungsdeklaration i form av fysiska dokument, håller succesivt på att fasas ut i UCC och ersättas av en digital lösning kallad ”Registrerad exportör” (tillstånd EUREX)
● Fakturadeklaration (tillstånd TVFPU)
Angiven text skrivs på handelsfaktura och ersätter stämplade EUR/ EUR-MED
– UTAN tillståndsnummer med originalunderskrift gäller den upp till: < 6 000 EUR
– MED TVFPU-tillståndsnummer gäller den till ett obegränsat värde (utan underskrift)
● Ursprungsförsäkran (tillstånd EUREX)
– UTAN tillståndsnummer med originalunderskrift gäller den upp till: < 6 000 EUR
– MED EUREX-tillståndsnummer gäller den till ett obegränsat värde (utan underskrift)
Gäller i nuläget vid export till Japan, Canada och Storbritannien och framtida
● Importörens kunskap
Jag har svårt att se att det i praktiken kommer att fungera annat än koncerninternt, men det får framtida tullrevisioner utvisa. Det är många europeiska exportörer som brittiska Ombud satt i den här sitsen mot bättre vetande, något som kan bli kostsamt för exportörernas kunder när tullmyndigheterna har reviderat ikapp efter Brexit.
- Varför skall man utfärda ursprungsdeklarationer vid export?
För att kunna utnyttja tullförmåner i bestämmelselandet, antingen i form av tullnedsättning eller tullbefrielse. Om det finns en preferenstull på den korrekt klassificerade varan. - Vilka villkor gäller för att kunna utfärda en ursprungsdeklaration?
● Att EU har ett frihandelsavtal med bestämmelselandet
● Att Exportören kan bevisa att varan är en ursprungsvara
● Att det finns en deklaration om ursprung
- Hur bevisar vi att våra produkter är ursprungsvaror?
● Om det är det en handels- eller insatsvara som köpts in:
– Från 3:e land: Att det finns en Ursprungsdeklaration, en Fakturadeklaration eller en Ursprungsförsäkran som styrker att det är en ursprungsvara
– Från EU-land: Att det finns en korrekt utformad och signerad ”Leverantörsdeklaration” (Suppliers declaration) som styrker dess ursprungsstatus
● Om det är en vara som ni själva producerat:
Skall företaget genom en ursprungskalkyl visa att:
– Varan är helt framställd (ex. att djuret är fött, uppväxt och slaktat i landet eller området)
– Varan har genomgått tillräcklig bearbetning eller behandling i landet eller området
- Hur vet vi att varan har ”genomgått tillräcklig bearbetning eller behandling”?
- Hur vet vi att varan har ”genomgått tillräcklig bearbetning eller behandling”?
När varan är rätt klassificerad och ni vet till vilka bestämmelseländer med frihandelsavtal ni vill exportera den till, som även har en preferenstull på varan.
Då är nästa steg en Ursprungskalkyl.
● Kontrollera vilka ursprungsregler som gäller för just din vara (HS-kod) i varje bestämmelseland och anteckna reglerna per bestämmelseland i kalkylen.
● För in alla insatsvaror som använts för att tillverka produkten i kalkylen, beroende på ursprungsregler ställs krav på olika typer av information per vara.
● Kan du genom kalkylen bevisa att varan är en ursprungsvara till ett eller flera av exportländerna, kan artikeln få ursprungsstatus i ert artikelregister. Status sätts per bestämmelseland och affärssystemet behöver kunna hantera statusen parallellt med ursprungsland på varje artikel.
● Nästa steg är att er exportfaktura beroende på bestämmelseland:
– Skall skriva ut rätt tillståndstext och tillståndsnummer
– Skall beroende på bestämmelseland ange varje artikel både med ursprungsland och ursprungsstatus, ursprungsstatusen med ISO-landkod om det är en ursprungsvara och med ”NON” om det inte är det.
De insatsvaror som saknar en korrekt ifylld och signerad leverantörsdeklaration belastar ursprungskalkylen, i realiteten kan en enda insatsvara som köpts från fel land eller som har fel innehåll innebära att varan inte är en ursprungsvara. Vilket då kan medför att importören i bestämmelselandet tvingas betala fulla tullavgifter.
Så både klassificering och ursprungskalkyl bör vara en del av processen när nya artiklar designas, utvecklas eller upphandlas. Så att ni får korrekta businesscase att utgå ifrån i era beslut.
Rätt kompetens, data och dokumentation minimerar inte bara företagets risker, det ökar även era möjligheter på en internationell marknad.
Projektledning
Med 20 års erfarenhet av projekt på tullområdet, kan Svensk Tullkompetens bistå med väl anpassade utbildningar samt beprövade rutiner, processer och verktyg på de flesta områden. Inte minst gällande AEO, tullager och andra typer av ansökningar.
Tullkompetens är ett erfaret stöd och den extra resurs som de flesta företaget behöver för projekt på tullområdet, de flesta organisationer är idag så slimmade att de extra resurser som krävs för större projekt oftast saknas.
Tullutbildning
Vill du veta mer om hur ditt företag kan utnyttja möjligheterna och minimera riskerna i internationell handel, så har Tullkompetens 30 års erfarenhet inom tullogistik. Vi har arbetat med utbildningar och föreläsningar i över 20 år. Ute på företag, på event som Tulldagen, Next Textile och Yrkesutbildningar.
* Föreläsningar och Seminarier
* Tull-Bas & Tull-Fördjupning
* AEO-Introduktion & Egenkontroll
