Customs Warehouse - Tullager - Bonded Warehouse
– Vad skulle minskad kapitalbindning och förstärkt likviditet innebära för ditt företag, vad skulle det betyda om ni kunde sänkta era kostnader och förenkla er hantering vid import och export?
Lägg till högre kvalitet, ordning och reda och en dos riskminimering, så kan ni vinna en kostnadseffektiv tullprocess med hög kvalité i er uppgiftslämming.
– Låter det som en bra kombination, då kanske tullager är något för er?
Med en tullageranalys, får ni reda på hur lönsamt tullager är för just ert företag.
Fördelar med tullager?
Utöver att det är ett bra sätt att få ordning och reda, säkerställa en korrekt och effektiv uppgiftslämning som minimerar företagets risker. Så finns det en rad ekonomiska fördelar:
- Betala importavgifterna senare
- Ligga ute med avgifterna under kortare tid
- Betala färre tullavgifter och skatter i importlandet (EU)
- Betala färre avgifter i mottagarlandet
Tullager medför ju dessutom till skillnad från import direkt vid ankomst till EU av tullpliktiga varor, en besparing som bidrar till att finansiera er tullhantering.
Bakgrund
När jag i mitten av 2000-talet var ute och träffade företagsledningar för att prata tullager, fick jag ibland frågan ”om detta med tullager var något nytt”. Men precis som när ”just in time” började uppmärksammas på ledningsnivå på 80-talet, så berodde även det på att man började använda argument som likviditet och besparingar. Det medförde att logistik snabbt blev en ledningsfråga och logistikansvaret flyttades från ”någon på lagret”, till ofta universitetsutbildade Logistikchefer eller Supply Chain Managers.
Av samma anledning blev tull i mitten av 2000-talet en strategisk fråga för företag som insåg vad en kostnadseffektiv tullhantering kunde innebära i likviditet, besparingar och inte minst riskminimering.
Efter ”9/11” började man allt oftare även i företagsvärderingar, titta på riskminimering på tullområdet. Därmed fick även AEO ett allt större utrymme på ledningsnivå, adderar du även möjligheten till att rätt tullprocess kan finansiera riskminimeringen så växer sig tullfrågan allt viktigare. Idag är AEO ett krav vid allt fler upphandlingar, så precis som med ISO 14001 så får man redan idag välja bort en allt större potentiell kundkrets utan AEOS-tillstånd (AEO – Authorised Economic Operator).
När man 2015 slapp att betala införselmoms, försvann ca: 2/3 av likviditeten och 1/3 av besparingen med tullager. Det i kombination med den nya tullagstiftningen UCC, gjorde att antalet tullager minskade.
Men de ekonomiska fördelarna för företag med en hyfsad import, höga tullsatser och återexport är svåra att argumentera emot. Men det krävs kompetens och erfarenhet för att kravställa, upphandla och implementera rätt systemstöd. Säkerställa korrekt data och få en kostnadseffektiv och hållbar process på plats.
Importörens utmaningar
Sneglar vi på många importörers utmaningar, så framstår fördelarna med tullager ännu tydligare.
Men det är lätt att fastna i invanda mönster och ”inte se skogen för alla träden”.
- Betala förskott inför produktionsstart
- Betala transporten i förskott för bokning (vanligt under pandemin)
- Betala resterande vid skeppning eller ankomst till hamn i EU
- 28 dagar efter gränspassage betala tull och övriga avgifter, med Betalningsanstånd (EUDPO)
- Lagringstid tills varorna säljs och därefter en ofta väl tilltagen kredittid
Beaktar vi även faktumet att den vanligaste orsaken till konkurs inte är lönsamhetsproblem, utan likviditetsproblem. Så framstår smart tullogistik i högsta grad som en lednings- och styrelsefråga.
Lagring
Funderar man på tullager, så är den första frågan hur företagets behov för lagring av oförtullade varor ser ut. Samt vilka faciliteter man har till sitt förfogande, då kraven skiljer sig åt.
Lagring som tullprocess, kan delas in i ”Tillfällig lagring” och ”Tullager”.
– Tillfällig lagring (EUTST): Det finns begrepp som ”Anvisad plats”, ”Godkänd plats” och ”Anläggning för tillfällig lagring”, med olika förutsättningar och tillåten lagringstid. Men lagring kan ske utomhus, ifrån ett par dagar upp till max 90 dagar. I och med att det inte räknas som ett ”Tullförfarande”, så kan även försändelser med ett ”Ringa värde” förtullas in tullfritt (ej momsfritt dock).
– ”Tullager” (ett tullförfarande uppdelat på tre olika tillstånd): Oförtullade varorna kan lagras under obegränsad tid men endast inomhus, det är betydligt högre säkerhetskrav på lokalerna, på avskärmning och rapportering. En annan fördel är att enklare förädling är tillåten, ex. ompackning och etikettering mm.
Om Tullager och dess olika tillstånd
Tullagertillståndet genererar likviditet, genom att man skjuter upp införtullningen. Samt besparingar pga. att man betalar färre avgifter och kan skjuta upp införtullningen i avvaktan på att villkor skall uppfyllas (ex. restriktioner, certifikat och kvoter mm.). En för Företaget effektiv tullagerprocess, är i stället rätt system, rätt implementerat och i kombination med flera olika tillstånd och förfaranden.
En effektiv tullagerprocess kräver betydligt fler tillstånd än de som framgår av Tullverkets hemsida under tullager (tullager och samlad garanti). Redan här finns det många viktiga val att göra, för att välja rätt väg och kunna få till en kostnadseffektiv tullagerprocess.
Tullagertillstånd
– EUCWP: Privat tullager (lagring i tillståndshavarens regi)
– EUCW1: Allmänt tullager (egna och andras varor, delat ansvar)
– EUCW2: Allmänt tullager (egna och andras varor, ett ansvar)
Det finns tre olika tullagertillstånd, ett sk. ”Privat tullager” och två typer av ”Allmänt tullager”, numera är Tullverkets handläggare väldigt påstridiga om att alla skall välja ”privat tullager”. Något som jag och övriga i branschen som var med på 2010-talet ställer sig väldigt frågande till, då Tullverket i stort sätt över en natt förbjöd alla med Tullager E att lägga upp varor som de inte självva ägde. En 180 graders vändning från Tullverket som kostade väldigt många företag väldigt väldigt mycket pengar.
– EUCGU: Tillståndet ”Samlad garanti” krävs som säkerhet vid tullager, ett referensbelopp räknas fram baserat på snittullsats och genomsnittlig lagringstid. Efter Tullverkets beslut skall en säkerhet som motsvarar referensbeloppet ställas, i de flesta fall en bankgaranti.
Förfaranden i kombination med tullager som ger besparingar
– Återexport & transitering
Gör det möjligt att föra ut varor som säljs till kunder utanför EU utan att införtulla och betala avgifter för dem. Med rätt systemstöd ger det även möjligheten att utnyttja preferenstull i mottagarlandet (ex. på viss konfektion från Kina, där man kan spara både 12 % tull på varorna i EU och sen 10,7 % tull i Norge).
– Skattebefriad import: Slipp införselmoms på varor som säljs till B2B-kunder i andra EU- länder.
– Destruktion: Istället för att importera och betala avgifter för en defekt eller utgången vara, kan den förstöras.
– AEO: Som AEO- certifierat företag, kan man även ansöka om att få ställa en reducerad säkerhet för betalningsanstånd, transiterings- och tullagertillstånd. (AEO – Authorised Economic Operator).
Tillfällig lagring
– Har ni direkt ankommande icke unionsvaror (ex. på väg och transitering), som inte varit upplagda på ett tillstånd till Tillfällig lagring (ex. i en hamn eller terminal). Då är risken stor att ni innan årsskiftet 2024, även behöver ansöka om tillstånd för ”Anläggning för Tillfällig lagring” (EUTST). Anledningen är artikel 144 i Tullkodex ”Icke-unionsvaror ska hänföras till tillfällig lagring vid den tidpunkt varorna anmäls till tullen”. Läs mer i Tullkompetens artikel ”Tillfällig lagring”
Vanliga frågor
– Vem kan söka tillstånd till tullager?
Det är lite förenklat den som driver lagret och står på hyreskontraktet, som behöver vara tillståndshavare, ha kompetens och tullagersystem.
Så om du som importör driver lagret där dina varor lagras, så är det ni själva. Har du dina varor hos en underleverantör, så är det de som behöver söka tillstånd, skaffa systemstöd och administrera tillstånden.
Men oavsett vilken part som blir tillståndshavaren, så kräver en effektiv tullagerprocess ett systemstöd som stödjer just er process. Systemet skall vara administrativt effektivt och kunna hantera de tillstånd och meddelanden som just er mest kostnadseffektiva process innebär. Sen behöver importören & exportören integrera affärssystemet (ERP) med tullsystemet (CTS) där tullagertillståndet administreras.
– För vilka typer av företag är tullager lönsamt för?
Bra förutsättningar för lönsamhet är hög omsättning, höga tullsatser och stor återexport. Sen kan man också vända på resonemanget, oavsett tullager eller ej finns ju alltid en kostnad kopplad till tullhanteringen. Men tullager medför ju till skillnad från import direkt vid ankomst till EU av tullpliktiga varor, alltid en viss besparing som finansiering av företagets tullhantering.
Men rätt tullagerprocess implementerad och hanterad på rätt sätt medför även hög kvalitet, korta ledtider och riskminimering. Att välja att insourca tullhanteringen är ofta ett strategiskt val, som medför ökad kontroll över sin egen uppgiftslämning i realtid.
Om man funderar på att skaffa tullager, hur bör man gå till väga?
– Tullageranalys: Börja med en analys som tar hänsyn till samtliga potentiella besparingsmöjligheter och marknader, som visar potentiell besparing och likviditetsförstärkning. Gör två analyser, en baserad på historisk data och en justera till efter ett år i drift. Där förväntade förändringar läggs in, ex. tillväxt, nya produkter och marknader (Tullageranalys).
– Kunskapsinhämtning: Läs in er på tull, tullager, tillstånd och system eller ta in rätt och framför allt neutral hjälp som stöd och extra resurs.
– Kravställning: En bra och utförlig kravställning är nog den viktigaste faktorn, bredvid rätt kompetens för ett lyckat projekt som fungerar bra i drift även på sikt och ger ett förväntat utfall.
– Data: Begreppet ”skit in skit ut” kan inte bli mycket tydligare än här. Rätt kompetens som kan producera rätt data är ”A-O” i alla tullprocesser, men pga. av den stora volym deklarationer som blir följden av en artikelbaserad tullagerlösning så blir kostnaderna för att rätta felaktiga deklarationer snabbt väldigt stora. Man måste helt enkelt med hjälp av rätt kompetens, verktyg och rutiner säkerställa en så nära 100 % kvalitet som det är möjligt innan man driftsätter.
– Analys & kravställning: En bra tullogistikanalys bör ligga till grund för kravställningen
– Kravställning:
– Upphandling: Utvalda leverantörer presenterar sin system utifrån föreslagen process, sin organisation och villkor. Där både leverantören, processen och kostnaderna värderas utifrån kravställningen (Upphandling).
– Avtalsskrivning: En bra och utförlig avtalsformulering med tydlig process och ansvarsfördelning för både projekt och drift, minimerar risken för missförstånd och besvikelser och borgar för ett bra och långt partnerskap för alla inblandade parter.
– Projekt, projektgrupp och plan med tydlig ansvarsfördelning. Ansökningar, integration, Test, Implementering, driftsättning och inte minst för driften.
– Utbildning, är den bästa investeringen företaget kan göra. Satsa på både systemutbildning och tullkompetens brett i organisationen (Tullutbildning)
– Uppföljning, en bra uppföljning och Egenkontroll är både krav och nyckeln till en väl fungerande lösning även på sikt (Tullrevision)
System
När det gäller system är det vanligt att IT får i uppdrag att upphandla ett tullagersystem, följden blir ofta att det system som kan hantera ett tullagertillstånd till lägst pris väljs. Men fel system riskerar att äta upp förväntade besparingar, genom att vara ineffektivt och inte kunna leverera förväntade besparingar (bra integration och hög nivå av automatisering).
I den EU- gemensamma tullagstiftningen UCC som träde i kraft 1 maj 2016, var tullager den första processen som skulle implementerats, men upprepade förseningar gjorde att systemleverantörerna fick allt annat än bra möjligheter att ta fram bra lösningar enligt den nya lagstiftningen. Resultatet har i en del fall blivit allt annat än bra, och i flera systemlösningar krävs fortfarande ex. många manuella moment helt i onödan.
Oavsett vem som sköter upphandlingen åt företaget, så är det väldigt viktigt att arbeta fram en kravställning baserad på den för företaget potentiellt mest kostnadseffektiva tullagerprocessen. Kravställningen bör baseras på den bästa och mest kostnadseffektiva tullogistikprocessen för er, och på de inblandade företagen och deras systems förutsättningar och begränsningar (ex. importör & lagerhavare). Så att det är den totala besparingen med respektive systemleverantörs process, efter kostnader och administration som värderas, och inte bara kostnaden för systemet.
Oavsett vilken part som blir tillståndshavaren, importören eller en extern lagerhavare. Så för en effektiv tullagerprocess så behöver Importören/ Exportören integrera sitt affärssystem (ERP) med tullsystemet (CTS) där tullagertillståndet administreras.
I moderna företagssystem-miljöer finns ofta även en rad andra system som behöver beaktas i kravställningen, för att hela den nya tullagerprocessen skall fungera på ett bra sätt. Ex. artikelhanteringssystem, lagersystem och transporthanteringssystem mm.
Andra förfaranden som genererar besparingar
Passiv förädling: Exportera för bearbetning eller reparation, återimport tullfritt inom tre år
Temporär export: Exportera för ex. mässa eller test, återimport i oförändrat skick tullfritt inom tre år
ATA-Carnet: Istället för att export- & importförtulla vid varje gräns vid temporär export i oförändrat skick
Aktiv förädling: Importera tullfritt för bearbetning eller reparation, återexport inom tre år
Tillfällig införsel: Importera tullfritt för ex. mässa eller test, återexport i oförändrat skick
Destruktion: istället för att importera och betala avgifter för en defekt eller oönskad vara
Vad kan Tullkompetens hjälpa till med
Tullkompetens har lång erfarenhet av att både bygga upp, modernisera, kvalitetssäkra och förvalta tullorganisationer och tullprocesser på både leverantörs- och importörssidan. Vi kan bistå företag i de flesta typer av tullogistikprojekt, i roller från bollplank, projektledare till att driva och genomföra projekten från ax till limpa. När det gäller tullagerprojekt, så finns lång erfarenhet av hela processen och ett 50-tal implementeringar av lyckade tullagerprocesser för olika typer av företag och de flesta moderna affärssystem (Projektledning).
Erfarenhet
- Genomfört certifieringar i Servicetrappan, AEOC, AEOS, AEOF och ISO 14001
- Ansvarat för kravställningen av tullager och integration i tre olika tullsystem
- Byggt upp en marknadsledande ombudsbaserad tullagerlösning (Virtuellt Tullager)
- Projektlett ett 50-tal olika integrationer mellan affärssystem och olika tullagersystem
- Upphandlat och implementerat ett stort antal tullsystem
- Byggt upp, moderniserat och effektiviserat ett flertal tullverksamheter
- Ansvarat för certifierade och tillståndsintensiva verksamheter över tid, så man vet vad som fungerar i längden.
