1:a januari 2020 träder INCO- terms 2020 i kraft, med de nya villkoren följer förändringar som det är viktigt att känna till ochanpassa sig efter. Incoterms® är ett internationellt erkänt regelverk för leveransvillkor som publiceras av ICC ”International Chamber of Commerce”.
Förutom förändringar i villkoren så får leveransvillkoret en extra stor påverkan på flöden som ändras från införsel och utförsel till import och export. Högaktuellt med tanke på Brexit som är en realitet från 1: a februari.
Många företag använder DDU eller DAP/ DAT (som ersatte DDU redan 2010). Med INCO- Terms 2020 ersätts DAT av DPU. När flödet på Storbritannien övergår till 3:e landsflöde skall du som säljare stå för både förtullning och övriga kostnader tills varan är levererad hos kund.
Ett ansvar som kan bli väldigt dyrbart för säljaren utan rätt förbredelser hos köparen, missa inte att dessutom genom avtal säkerställt förtullningsarvode och kapacitet. Säkerställ så att din kund har de tillstånd och kompetens som behövs. Om förtullningen inte kan göra snabbt och smidigt riskeras merkostnader pga. väntetider och förseningar.
E- villkor
– EXW Var på väg att tas bort även denna gång, man bör tänka sig för innan man väljer ”Ex Works” inte minst i 3:e landsflöden. Man bör istället välja FCA ”Free Carrier”.
EXW är motstridigt till tullagstiftningen, Säljaren är enligt tullagstiftningen ansvarig för att exportdeklarationen lämnas på rätt sätt och i tid. Med EXW är exportdeklarationen köparens ansvar, köparens drivkraft är att få det gjort till lägsta möjliga kostnad och lär knappast följa upp varken att den gjorts eller hur. Medans det juridiska ansvaret ligger kvar hos en exportör som ofta är omedveten om att den ens görs. Exportören behöver kunna bevisa att exporten genomförts och belastas för eventuella fel och brister.
Vid EXW är säljarens ansvar att informera köparen om att godset är klart att hämta, samt när köparen hämtar godset slutar ansvaret med att peka ut var sändningen står. Tyvärr ser verkligheten ofta annorlunda ut, det är mer regel än undantag att säljaren som obetald och oförsäkrad underleverantör bistår med lastning av sändningen. För många företag blir det en dyrköpt erfarenhet när godset skadas vid lastningen och en köpare som kanske inte ens betalat godset skall vända sig till sitt försäkringsbolag för att få ersättning.
C- Villkor
CIF ”Cost Insurence & Freight” och CIP Carriage & Insurance Paid to”
I INCO- terms 2010 ingick endast C- försäkring i villkoren, med INCO- Terms 2020 ingår en A- försäkring i CIP. Risken med att köpa på CIF och CIP är att du är i händerna på din leverantörs transportör och ofta ett utländkst försäkringsbolag där du inte är kund. Möjligheterna att få ut på en försäkring hos ett ex. Kinesiskt försäkringsbolag där du inte är kund kan vara en stor utmaning och inte minst ta väldigt lång tid.
D- Villlkor
DDU ersattes i INCO- terms 2010 av DAT ”Delivered at Terminal” och DAP ”Delivered at Place” (ej lossat).
Med INCO- Terms 2020 ersätts DAT av DPU ”Delivered at place unloaded” (lossat). Villkoret ändras för att förtydliga att det inte är knytet till leverans på termnal utan vilken plats som helst, samt att DPU innebär levererat avlastat. Till skillnad från DAP som innebär levererat angiven plats olossat.
DDP Var det tal om att ersätta på samma sätt som skett med DDU, men DDP blev kvar.
Säljare: Frakt, försäkring, förtullning, tullavgifter och andra skatter (ex. VAT). Då säljaren får svårt med avdragsrätt för VAT i mottagarlandet, bör man alltid vid DDP ange: “DDP Excluding VAT”
Försäkring
A – Allriskförsäkring: Viktigaste undantagen är förlust eller skada beroende på:
- Varans beskaffenhet (ex. temperaturpåverkan)
- Bristfällig packning, märkning, emballage, att varan inte iordningställts för transport
- Försening, krigsliknande händelse, strejk eller arbetsmarknadskonflikt
B – Utvidgad grundförsäkring
C – Grundförsäkring: Endast vid allvarlig olycka, brand, explosion och gemensamt haveri Se över ert behov och ställ krav på rätt försäkring hos era leverantörer.
Det finns bra kurser om INCO- Terms 2020 som jag kan rekommendera för de som behöver fördjupa sig, inte minst hos Västsvenska Handelskammaren i Göteborg (INCO- Terms 2020). Tänk på att från 1:a januari 2020 är det höjda beviskrav för att fakturera utan moms vid unionsintern försäljning, läs artikel
Tveka inte att ta kontakt med Tullkompetens om ni behöver utbildning, råd eller hjälp med att se över era villkor , rutiner eller processer.
