Utökade krav från årsskiftet vid unionsintern försäljning utan moms

Anledningen till de skärpta kraven är att EU vill öka andelen moms som drivs in. EU- länderna går miste om ca: 137 miljarder EUR varje år i förlorade momsintäkter, varav runt 50 miljarder beräknas bero på bedrägerier. Sverige som dessutom har EU´s näst högsta momssats (efter Ungern), är dessutom näst bäst i EU (efter Luxemburg) på indrivning av moms. Sverige driver in 98,9 %.

EU- snittet vid indrivning ligger på ca: 87,7 %, de länder som är sämst i klassen ligger på under 65 %. Tittar man däremot på den faktiska skattebasen (moms). Alla undantag och reduktioner innebär att Sverige endast beskattar 53,7 % av det som teoretiskt skulle kunna momsbeläggas. Vilket är lägre än EU-snittets på 55,2 %.

Man vill implementera en helt EU-gemensam momshantering redan 2021. Men utredning som tillsattes är avslutad och dess förslag förkastad av EU- länderna. En åtgärd från årsskiftet innebär att för att få fakturera en unionsintern försäljning av varor utan moms 2020, så måste företagen förändra sina rutiner och processer.

Utökade krav från årsskiftet

  • Kontrollera att köparen har ett giltigt momsregistreringsnummer i det andra EU-landet, samt ange köparens och sitt eget VAT-nummer på fakturan
  • Ange ”Omvänd betalningsskyldighet” eller ”Reverse charge” alternativt relevant bestämmelse i momslagen/ mervärdesskattedirektivet på fakturan
  • När säljaren transporterar krävs två av nedan angivna bevishandlingar som styrker att transporten till det andra EU-landet har genomförts: 
    – Signerad CMR
    – Fraktsedel
    – Konossement (kvitto mottagen last vid sjö)
    – Faktura från företaget som utfört transporten
  • Eller en av ovan samt något av följande
    – Försäkringsbrev för transporten
    – Bankhandlingar som styrker betalning av transporten
    – Officiell handling utfärdad av myndighet som bekräftar varornas ankomst
    – Kvitto utfärdat av lagerhavaren i bestämmelselandet som intygar mottagandet
  • När köparen transporterar utöver samma krav som ovan: Säljaren skall få en skriftlig bekräftelse från köparen som innehåller:
    – Utfärdandedatum
    – Köparens namn och adress
    – Varornas mängd och art
    – Datum och plats för varornas ankomst
    – Fordonets registreringsnummer
    – Id-handling för den som tagit emot varorna
  • Kedjetransaktioner: Även nya regler vid omsättning mellan tre eller fler parter (med bara en gränspassage mellan EU- länder)

Era revisorer och Skatteverket kommer att förlja upp att ni efterlever de nya reglerna. Leverantörer till er i andra EU- länder kommer att kräva in handlingarna från er.
Så implementera skyndsamt en kostnadseffektiv process med rätt dokument, sökbar dokumentlagring samt inte minst Egenkontroll som följer upp att det fungerar.
Kontakta Tullkompetens, om ni behöver hjälp att få en bra och smidig process och egenkontroll på plats.

Länk till Skatteverket om förändringen:
Läs även om förändrade INCO- Terms 2020